Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 7 - Inspectie motorblok

De Engelse oldtimer - Ep.7 - Inspectie motorblok

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt deze Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

De body werd in de vorige aflevering naar de carrosserie gebracht en ondertussen is Carl aan de revisie van het motorblok begonnen.

Man 1
Nu ga ik starten met de demontage van de koppeling, de motor en de versnellingsbak. Bij een Mini is dat allemaal één geheel. De onderkant tot hier is de versnellingsbak, dat is de motor en hier zit de koppeling in. Ik had al gemerkt dat de oliedruk zeer slecht was als de motor warm wordt dus een volledig revisie zal zeker nodig zijn.

En dat was niet het enige.

Man 1
Tijdens het proefrijden heb ik ook gemerkt dat er een rammelend geluid kwam uit de koppeling. Dat probleem zullen we eerst vinden als ik hier de koppeling en het zijpaneel verwijder. Daar zitten drie tandwielen in en je zal straks zien hoe dat werkt.

Man 1
Wat ik nu eerst zal doen is de demontage van het koppelingsdeksel. Dit is de koppelingsarm en hier zit de koppelingspomp op gemonteerd. Daarmee was er ook een probleem, er was geen druk dus die pomp is versleten. Daardoor wordt de koppeling niet volledig opengeduwd en ging het schakelen maar stroef.

Man 1
Voila, dat is de koppeling die erachter zit.

Man 1
Ik ga eerst de motor blokkeren zodat ik deze drukplaat er kan afhalen.

Met dit zelfgemaakte hulpstuk kan de koppeling vergrendeld worden zodat niet alles begint mee te draaien bij het lossen van de bouten.

Man 1
Dit noemen ze dus de drukplaat. Dat is een soort veer. Het is die veer die je ook voelt als je de pedaal indrukt.

Man 1
Dat zit daar op.

En als je de koppeling indrukt.

Wordt dit dus verzet.

Man 1
Nu eerst de borgvloot losmaken.

Man 1
Ik ga nu eerst de motor in de juiste positie brengen. En dat is plat. Zo ben je zeker dat je makkelijk kan demonteren. Je zal straks zien waarom.

Man 1
Ik moet de motor weer vastzetten om de koppeling los te trekken van de krukas.

Man 1
Wat gebruik je daarvoor? Een poelietrekker. Dit is er een die mijn grootvader nog zelf gemaakt heeft en ik gebruik hem nog altijd.

Man 1
Dit is ook een sleutel die hij zelfgemaakt heeft.

Man 1
Hij is al los, ik heb geluk.

Man 1
Het is normaal dat daar zoveel spanning op zit. Het komt vaak voor dat we veel meer moeite moeten doen om het eraf te krijgen. Hier kan je nu zien waarom ik daarnet zei dat die altijd plat moet staan. Dat is omdat hier een borgring op zit en als dit verkeerd staat dan valt die naar beneden. Dan valt hij in het vliegwiel en krijg je het er onmogelijk nog af.

Man 1
Nu kan ik de koppeling eruit halen. Je ziet dat de koppeling redelijk nieuw is maar hij is wel al vettig geworden.

Man 1
Die vettigheid komt van deze dichting die olie doorlaat. Die loop dan op de koppeling. Je ziet het hé, dat is hier allemaal olie. Dat slingert allemaal rond en komt op de koppeling terecht. Die begint dan de patineren en door te slippen. Nu kan ik verder met de demontage van het koppelingshuis.

Man 1
Altijd lichtjes kloppen en mooi begeleiden om los te maken. Sla er zeker nooit een beitel tussen want dit is aluminium. Dan beschadig je de volledige behuizing en kan je het nooit meer goed afdichten.

Man 1
Hier zie je dat er geen schade is aan de behuizing. Dit is mooi vlak en het lager is ook niet kapot.

Carl ontdekt wel onmiddellijk iets anders.

Man 1
Ik heb al gesproken over de tussentandwielen die een rammelend geluid veroorzaken. Ja kan het hier zien, het is dit geluid, daar zit teveel speling op. Dat is op zich niet erg maar je ziet ook de dat deze niet meer spant. Dus dit systeem zal vervangen worden.

Man 1
Het tandwiel zelf controleer ik ook eens visueel. Dat ziet er nog goed uit, er is geen schade aan. Er zit ook geen barst in deze koperen bus. En aan de andere kant ook niet. Het is nog volledig compleet. Goed dus. Dit is een ander voorbeeld, je ziet wat er kan gebeuren: het koper is hier bijna volledig weg en de bus is volledig uitgesleten.

Man 1
Die borgring moet ook vervangen worden, dat is ook één van de redenen waarom dit tandwiel los zit. Kijk, daar mag normaal geen speling op zitten.

Man 1
Dit is het tussentandwiel. Daar kan je ook veel problemen mee krijgen als de lagers hier achter kapot gaan. Als dit deel helemaal ingelopen en kapot is, dan moet je de volledige behuizing van de koppeling vervangen. Hier hebben we geluk, alles is in orde.

Man 1
Een tweede oorzaak van de speling die ontstaat is het feit dat de tandwielen altijd de neiging hebben om naar buiten te duwen. Je ziet als je eraan draait komen die naar voor en zorgen ze voor meer speling en een ratelend geluid. Bij competitiewagens steken ze er rechte tandwielen in. Die draaien recht op elkaar en hebben niet de neiging om elkaar links en rechts weg te duwen. Waarom gebruikt men nu die schuine vertanding? Voor het lawaai. Met deze kan je niet in de wagen blijven zitten, je hebt een intercom nodig omdat het zoveel lawaai geeft. Daarom maken ze dus die schuine vertanding maar die hebben dan weer de neiging om zichzelf naar buiten te drukken.

Nu kan Carl het motorblok loskoppelen van de versnellingsbak. Daarvoor lost hij eerst alle bouten.

Daarna haalt hij er de de motortakel of ‘giraffe’ bij om het motorblok van de versnellingsbak te tillen.

Het blok maakt Carl met een speciale steun vast aan zijn werktafel. Hiermee kan hij het blok ronddraaien om makkelijk te werken.

Het motorblok zal na demontage door een revisiebedrijf gereviseerd worden maar de versnellingsbak neemt Carl zelf onder handen.

Man 1
Nu doe ik al eerst een visuele inspectie van de versnellingsbak. Maar dat ziet er allemaal goed uit, er is geen enkel tandwiel kapot. Alles draait vlot dus zat zal waarschijnlijk een gewone kleine revisie worden van de versnellingsbak.

Man 1
Ik ga nu eerst de demontage doen van de motor.

Zo kan deze alvast naar het revisiebedrijf.

Eerst gaat het cilinderkopdeksel er af.

Zo krijgt Carl toegang tot de tuimelaars. Hij maakt deze los.

Man 1
Nu kan ik de tuimelaars demonteren en de stoterstangen. Ik ga eerst dit demonteren, dan kan je zien hoe alles in mekaar zit.

Vooral bij het vervangen van een cilinderkoppakking, waarbij de motor in de wagen blijft zitten, is dit erg belangrijk.

Man 1
Hier zie je nu goed de tuimelaars, de stoterstangen en de klepgeleiders. Die moet je altijd voorzichtjes verwijderen bij een Mini, je moet ervoor zorgen dat ze loszitten. Want door de olie, zie je, kleven ze vast. En wat er dan kan gebeuren, vooral bij de eerste Mini’s, dat is dat ze blijven hangen, zie je? En als er één blijft hangen dan bestaat ook de kans dat de klepgeleider meekomt naar boven en eruit valt. En als je ze dan weer wil monteren kan je er niet aan want het zit aan de achterkant van de motor en je moet heel de uitlaat weghalen.

Man 1
Nu kan ik de cilinderkop demonteren, alles is los.

Man 1
Dat is de cilinderkoppakking, die wordt uiteraard ook vernieuwd. Als die kapotgaat, dan brandt die meestal hier door of naar een waterkanaaltje. Deze is waarschijnlijk al eens vernieuwd.

Man 1
Hier heb je nu de motor.

Man 1
Hier kan je zien dat het motorblok al eens gevlakt werd. Door de lijnen die je hier ziet, dat is van het slijpen om dit vlak weer effen te maken.

Man 1
Ook eens de cilinders zelf inspecteren. Op het eerst zicht ziet dat er goed uit.

Een grondige controle en opmeting van de cilinders en pistons zal door het motorrevisiebedrijf gebeuren.

Man 1
Nu kan ik de klepgeleiders demonteren en ook een eerste visuele inspectie geven. Het belangrijkste van een klepgeleider is dit vlak hier, soms is dat volledig ingehamerd maar deze is nog goed.

Ze zien er allemaal goed uit, dat wil ook zeggen dat de nokkenas in goede staat zal zijn.

Man 1
Dit is nu een voorbeeld van een slechte klepgeleider. Die is niet van onze motor, die zijn gelukkig allemaal in orde. Hier zie je dat dit volledig ingehamerd is en staat ook een beetje bol. Dat wil zeggen dat de nokken van de nokkenas ook ingelopen zijn.

Man 1
Nu ga ik de waterpomp demonteren. Dat is een onderdeel die sowieso vervangen wordt, het kost ook niet veel dus ik neem daar geen risico mee.

Man 1
Nu kan ik de poelie demonteren.

Man 1
Nu kan ik het distributiedeksel demonteren. Hier zit de distributieketting in, die de krukas verbindt met de nokkenas. De nokkenas loopt hierachter kan je hem zien zitten.

Man 1
Een Cooper S heeft een dubbele distributieketting. Een gewone Mini heeft er maar één met een kettingspanner. Hier zit er geen kettingspanner op maar hij heeft een dubbele ketting. Ik ga nu de nokkenaspoelie demonteren.

Man 1
Die borgvloten worden sowieso vervangen hé.

Man 1
Ook altijd de juiste sleutel gebruiken.

Man 1
Nog eens goed plat kloppen, dat ie er niet afschiet.

Man 1
Dan ook weer de motor blokkeren.

Man 1
Dit ga ik dan later ook nog eens goed controleren. De tanden eens bekijken, checken of er afgebroken zijn. Anders zal het ook vervangen moeten worden.

Man 1
Nu is de motor los van zijn nokkenas. Nu ga ik eerst die nokkenas demonteren maar voor ik dat kan doen ga ik eerst het distributietandwieltje demonteren. Dat staat in verbinding met de verdeler en dat moet er eerst uit voor de nokkenas eruit gehaald kan worden.

Man 1
Hoe doe je dat? Met een eenvoudige bout met de juiste schroefdraad.

Man 1
Die draai je in het tandwiel.

En je trekt het er uit.

Man 1
Voila, dat is de nokkenas. Eerst eens een visuele inspectie doen van de nokken, dat zijn deze toppen hier.

Man 1
Deze ziet er goed uit, maar voor alle zekerheid worden alle nokken ook nog eens opgemeten.

Man 1
Voila en dat is de oliepomp. Dit draait mee met de nokkenas en zuigt de olie op via dit kanaal. De olie zit dus in de versnellingsbak. De aanzuiging zit helemaal onderaan. De olie wordt dan door deze leiding gezogen, hier door en dat zit dan hier op. En zo gaat het eerst naar de oliedrukregelaar en dan verspreidt ze zich over de ganse motor. En dit is de pomp die alles opzuigt. Je ziet dat er wat slijtage is. Dit is een beetje ingehamerd. De pomp wordt dus uiteraard ook vervangen.

Carl is nu ook wel benieuwd naar de toestand van de drijfstanglagers.

Man 1
Ik ga ze één voor één eens openmaken om te kijken in welke staat ze zijn.

Man 1
En dan weer toe doen want die moeten dan ook nog opgemeten worden door het revisiebedrijf.

Man 1
En hier zien we de oorzaak van het wegvallen van de oliedruk.

Man 1
Deze kant is al volledig weggesleten. Een drijfstanglager bestaat uit verschillende lagen metaal en hier zit hij er helemaal door, tot op het koper. Er is nog geen schade aan de krukas.

Man 1
Maar de ene kant hier is toch iets matter dan de andere kant. En hiermee verder rijden, is alles kapot maken. Hét moment dus om te reviseren. Deze zal herslepen worden en hier komt de eerst overmaat lager op gemonteerd.

Man 1
Nu eens de hoofdlagers bekijken, ik heb er al één losgemaakt. En kijk. Hetzelfde hier, hij zit er al helemaal door. Dit moet dus ook herslepen worden en hier de eerste overmaat erop.

Op alle lagers is slijtage te vinden. Hoog tijd dus om ze op te frissen. Carl monteert alles terug zodat ze correct opgemeten kunnen worden.

Het blok is bijna klaar voor revisie maar om het te kunnen vlakken moeten al deze bouten nog gedemonteerd worden.

Man 1
Die bouten zal ik dan ook vervangen door nieuwe. Ik weet niet hoe vaak ze al opnieuw opgespannen werden dus ik neem daar geen enkel risico.
Het motorblok is klaar voor revisie en ook de cilinderkop gaat mee.

Man 1
Ook de cilinderkop zal door het revisiebedrijf onder handen genomen worden. Je kan hier zien dat deze twee cilinders veel vetter zijn dan de anderen. Allemaal een beetje maar deze twee wel extreem. Dat indiceert dat de klepgeleiders versleten zijn en het blok een overmatig olieverbruik heeft. De cilinderkop zal ook gevlakt worden. Kleppen gaan eruit en worden gecontroleerd. En soms zijn de zittingen zodanig ingebrand ook dat ze moeten vernieuwd worden. Dat zal ik dan wel zien eens we bij het revisiebedrijf zijn.

Maar dat zie je in de volgende aflevering van DIY on Wheels. Daarin demonteert Carl eerst nog de versnellingsbak zodat bij dit ook kan mee nemen naar het revisiebedrijf.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.