Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 10 - Carburator revisie

Deel deze video op Facebook

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

In de vorige aflevering ging Carl op zoek naar de onderdelen die hij nodig heeft voor de revisie. Starten doet hij met de carburatoren.

Man 1
Vandaag start ik met de revisie van de carburatoren. Een Cooper S versie heeft dubbele carburatoren. Een gewone Mini heeft er maar één, dat is ook makkelijker af te stellen. Bij een dubbele is dat al iets moeilijker, je moet de eerst twee en de laatste twee cilinders synchroniseren. Ze staan hier nu weer compleet, ,net zoals ze gemonteerd zijn op de Mini. En je kan nu zien, dit is de gaskabel.

Man 1
Dit is het gasmechanisme.

Man 1
En dat is hier het choke mechanisme.

Man 1
Dat werkt niet meer zo goed en zal dus gereviseerd worden. Dit zou mooi moeten terugkeren maar deze blokkeert en deze gaat zelfs niet meer open.

Man 1
Deze onderdelen hier die vastzitten, worden vernieuwd. Ook alle dichtingen worden vernieuwd. De rest wordt gestraald met glasparels. Deze plaat wordt ook opnieuw geschilderd in het correcte kleur.

Man 1
Nu zal ik ze volledig demonteren.

Man 1
Dit is het luchtfilterhuis. Daar zitten twee gewone standaard luchtfilters in. Ze zien er nog goed uit, ze zijn waarschijnlijk recent nog vernieuwd.

Maar Carl zal ze toch niet hergebruiken. Ze worden vervangen door open sportfilters.

Man 1
Nu kan ik de gaskabel demonteren. Die wordt vervangen want hij is veel te lang. Ik ga daar de correcte kabel voor zoeken.

Maar die mag niet zomaar weggegooid worden.

Man 1
Dit mechanisme heb ik nog nodig, de rest is voor de vuilnisbak.

Man 1
Dit is de brandstoftoevoer. Hier komt de benzine toe. Dit zijn de vlotterkamers, één en twee, elke carburator heeft zijn eigen vlotterkamer. De Mini heeft een elektrische benzinepomp. Als je de contactsleutel omdraait hoor je die werken: tik tik tik tik. Dat wil zeggen dat hij de vlotterkamers vult voor hij de motor start. Zijn die vlotterkamers vol dan sluiten de vlotters de benzine af en valt de pomp stil. Van zodra de motor draait, zakken de vlotters terug en doet de pomp terug zijn werk om de kamers bij te vullen. Zo werkt het brandstofsysteem dus.

Man 1
Nu maak ik de carburatoren los van de inlaatcollector. Dat is dit onderdeel, dat bevestigd is op de motor. Eerst twee cilinders, derde en vierde cilinder.

Man 1
Dit is het hitteschild. Dat beschermt de carburatoren en vooral de vlotterkamers want hier passeert de uitlaat. Die geeft veel warmte af en daarom zit er een hitteschild tussen zodat de carburatoren niet te warm worden.

Man 1
De inlaatcollector ga ik dan ook glasparelstralen zodat hij er weer nieuw uitziet.

Man 1
Hier zie je de gasklep.

Man 1
Ik ga nu eerst de luchfilterbehuizing demonteren.

Man 1
Als je dubbele carburatoren reviseerd is het best dat je één per één doet. Dan heb je altijd nog een voorbeeld liggen van hoe alles in mekaar zit. Haal je ze alletwee volledig uiteen dan weet je dat niet meer. Nu kan je altijd eens terug gaan kijken.

Man 1
Nu kan ik eens tonen hoe een carburator eigenlijk werkt. Dit is de de gasklep en hier zit dus het gaspedaal op aangesloten. Deze carburator heeft een eenvoudig systeem, het is een onderdruk carburator. Hoe meer gas je geeft… Dit is nu volledig open, half en dicht. Hoe meer gas je geeft, hoe meer de piston omhoog gezogen wordt door de onderdruk. En daar zit een naald in, dat is een conische naald. Hoe verder die omhoog komt, hoe meer benzine er mee gezogen wordt. Hoe werkt dan de choke bij deze wagen. Dat is gewoon de zitting die naar beneden gebracht wordt. Deze zit nu wel geblokkeerd want het werkt niet meer goed. De zitting gaat dus gewoon naar beneden. Daardoor krijgt hij iets meer benzine bij een koude start, dat is wel nodig. Hoe regelen we deze carburator nu juist af? Door de zitting ofwel naar beneden te draaien, rijker dus, ofwel naar boven en dus armer. Zo kan je hem dus afregelen en synchroniseren met de andere carburator.

Maar dat is een werkje voor later, wanneer de carburatoren terug op hun plaats zitten.

Man 1
Hier zie je nu de naald, die conisch is. Die is zeer nauwkeurig want als je de verkeerde naald in de verkeerde carburator steekt kan uw motor volledig verkeerd draaien.

Man 1
Daar zit ook een veer in, dat moet ook de juiste veer zijn voor deze carburator.

Man 1
Dat is de naald, die kan je vervangen door een rijkere of een armere naald. Die bepaalt ook het verbruik van de motor.

Man 1
De naalden zijn allemaal genummerd, er staat overal een code op. Door die code te controleren kan je nakijken of het de juiste naald voor de juiste motor is. Hier zie je nu de letter M op staan, die staat niet voor Mini maar iedere naald heeft zijn eigen code. Is hij fijner dan zal hij rijker zijn, is hij dikker dan zal hij armer zijn. Ik moet er dan wel op letten als ik andere luchtfilters plaats dat ik dan de juiste naald kies zodat de motor de juiste verbranding heeft. De bedoeling is dat ieder deeltje benzine dat in de motor gaat ook verbrand wordt en nuttig is. Teveel benzine vliegt er gewoon door en heeft geen nut.

Man 1
Daarstraks sprak ik over de vlotterkamer, die ga ik nu openmaken.

Man 1
Dit is de vlotter. Hier komt de benzine toe. En hier zit er een naald.

Man 1
En dat is de vlotter. Als de vlotterkamer vol is, sluit hij de naald af en valt de benzinepomp stil.

Man 1
Als je gas geeft en de motor draait dan gaat die weer open, zakt de vlotter en komt de naald naar beneden. En zo kan de vlotterkamer weer gevuld worden.

Man 1
Hier kan je nog wat benzine zien zitten in de vlotterkamer. Die is verbonden met de zitting. Via deze leiding komt de benzine hier uit.

Man 1
Als ik deze een beetje kantel, loopt de benzine hier uit.

Man 1
Nu de vlotter demonteren.

Man 1
Dit best ook vervangen. Waarom. Dit is plastiek, soms komt er een gaatje in en loopt de vlotter vol en dan blijft ie beneden hangen. Dan loopt de carburator constant over.

Man 1
Dit is het naaldje.

Man 1
Een probleem bij dit type carburator, is dat de benzine verdampt in de vlotterkamer als de wagen lang blijft stilstaan. De vlotter blijft dan openhangen. Benzine heeft ook de neiging om uit te drogen en te beginnen kleven. Het moment dat je de wagen wil starten loopt de vlotterkamer terug vol maar sluit hij niet meer af. Dat is soms een probleem bij wagens die lang stilstaan.

Dit kan je vermijden door de vlotterkamers leeg te laten lopen voor je het voertuig voor een langere tijd aan de kant zet.

Man 1
Voila, dit is de zitting. Die zal sowiezo vervangen worden. En hier zie je hoe de naald in de zitting past.

Man 1
Hier kan je nu ook zien, dit rubber zal ook vervangen worden, dat is een soort trillingsdemper. En die heeft een bepaalde hoek.

Man 1
Die past hierin, zie je?

Man 1
Het is hier ook weer belangrijk dat je de carburators één per één want deze hoek is namelijk anders dan deze. Zoals je ziet staat de carburator schuin op de wagen maar de vlotterkamer staat recht. Verwissel je ze van kant dan staat deze vlotterkamer schuin en loopt natuurlijk over, deze moet altijd recht staan. Reviseer je ze één per één dan kan je niet missen.

Na de vlotterkamer is de gasklep aan de beurt. Deze zit wel goed vast.

Man 1
Je mag dit normaal niet met een tang doen omdat je ze zou kunnen beschadigen maar deze zal vervangen worden dus het speelt nu geen rol.

Man 1
En nu kan de as er ook uit.

Man 1
Voila, nu is alles klaar om te glasparelen. Waarom glasparel? Dat is minder agressief. De carburator is gemaakt van zamak, een zeer licht en fragiel materiaal. Nooit met een hamer op kloppen of met een schroevendraaier ertussen zitten duwen. Dan beschadig je onmiddellijk de vlakken en de carburator zelf. Bij zamak is het ook zeer gevaarlijk dat er kleine onderdeeltjes kunnen afbreken.

Man 1
Nu ga ik eerst opruimen en alle onderdelen schikken. Dan zie ik wat ik nodig heb om de revisie te doen.

Nu alles mooi gesorteerd is, kan Carl er ook de nieuwe onderdelen bij nemen.

Man 1
Dit is een originele rebuilding kit voor de carburatoren. Er zijn ook revisiesets maar daar zitten enkel de dichtingen in. In een rebuilding kit zitten ook alle assen en zo.

Man 1
En daar zitten alle onderdelen in voor de twee carburatoren.

Deze leg je ook best ook allemaal mooi open, zo vergeet je straks niets.

Man 1
Soms zitten er ook teveel onderdelen in. Die zijn dan voor een andere type carburator voor een andere wagen, geen paniek dus als je onderdelen over hebt.

Man 1
Wat ook wel belangrijk is… Sommige hebben het niet meer maar deze dus wel. Dat is de identificatie van het type carburator. AUD69 is het type van deze carburator. De L die er bijstaat is voor links, de andere is de rechtse. Dat is zeer belangrijk voor de identificatie van de carburator. Baseer je zeker en vast niet op de onderdelennummers die op alle onderdelen apart staan want deze vlotterkamer bijvoorbeeld is op meer dan 100 verschillende voertuigen gebruikt en dus niet alleen op de Mini. Daarmee kan je dus niet je carburator identificeren.

Man 1
De volgende stap is nu het stralen van de grootste onderdelen. Ik ga nu eerst de pakkingen verwijderen. Hoe meer er al af is, hoe minder ik moet stralen. Dan ga ik ze ook eerst licht ontvetten en dan mogen ze naar de straalcabine.

Deze vlakken moeten mooi zuiver zijn zodat de nieuwe pakking goed aansluit en dus goed afdicht.

Man 1
Nu ga ik alles licht ontvetten anders worden de glasparels ook snel vettig en kleeft alles aan elkaar.

Man 1
Gewoon met een ontvetter.

Een remreiniger volstaat hier bijvoorbeeld.

Daarna worden alle onderdelen drooggeblazen. Vocht en glasparels gaan niet goed samen.

Man 1
Nu moet ik nog twee dingen afschermen. Deze as is verchroomd en mag ik dus niet stralen. En de binnenkant hiervan ook niet.

Die kan eenvoudig beschermd worden door er een prop papier in aan te brengen. De as kleeft Carl af met stevige duct tape. Die kan wel wat hebben.

Man 1
Nu nog van alle onderdelen het stof wegblazen.

Man 1
Voila, nu zijn alle onderdelen proper en opgekuist. Nu kan ik starten met de montage.

Maar dat is voor zo dadelijk.

In deel twee van deze aflevering zie je hoe Carl de carburator reviseert en van nieuwe luchtfilters voorziet.

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.