Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 15 - Opstart opbouw

De Engelse oldtimer - Ep. 15 - Opstart opbouwIn deze aflevering komt de body terug van de carrosserie en kan er aan de opbouw begonnen worden.

Transciptie 

In deze reeks In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In de vorige aflevering werd de versnellingsbak afgewerkt en nu kunnen we beginnen aan de opbouw van de Mini.

 


Ondertussen werden alle onderdelen verzameld en gesorteerd. Ook de nieuwe stukken liggen klaar voor montage. De onderdelen die gepoederlakt werden zijn ondertussen ook terug.

 

 


Man 1
Voila dit zijn alle onderdelen van de ophanging. Het chassis vooraan en achteraan en alles die eraan hangt. Al die onderdelen werden eerst ontvet. Dan gezandstraald en gepoederlakt. Alles is nu weer proper en netjes klaar om terug te monteren. Dat zijn de nieuwe onderdelen voor de chassis. En dat zijn alle bouten en vijzen van de chassis, het remsysteem en dergelijke. Die bouten zijn nog niet gekuist. Ik ga dat pas doen wanneer ik ze nodig heb want er komen ook veel nieuwe bouten en vijzen in. Zo doe ik ook geen nutteloos werk. Bijvoorbeeld dit remcontact moet ik niet kuisen want ik heb een nieuw gekocht. Tijdens de montage zie ik dan wel wat ik nodig heb en wat niet. Maar nu mag ik eerst de Mini ophalen. De body staat klaar bij de carrosserie. Ik ben benieuwd naar het resultaat.


Man 1
Mooi hé. Het is echt proper zo.
De body wordt met veel zorg geladen en naar de garage gebracht.

 

 


Man 1
Voila, ik ben blij dat de body klaar is. Nu kan ik eindelijk starten met de opbouw. Nu begint het leuke werk.
De body van de Austin Cooper kreeg een mooie nieuwe laklaag. Maar onder die lak is er ook heel wat aangepast.

 

 


Man 1
Ik zal eens tonen wat er allemaal werd aangepast. Ten eerste zitten er nu de correcte dorpels op. Éen, twee drie vier gaten. Hier was er ook een probleem, er lag teveel plamuur op. Dat werd ook opgelost en is nu mooi weggewerkt. Aan de deur was er ook een probleem met de scharnieren.


Man 1
Alles past nu perfect.


Man 1
Het dak werd ook in het wit geschilderd. Origineel zijn de rode Mini’s altijd van een zwart dak voorzien maar bij de rally wagens veranderden ze dit altijd naar wit. Dat had een speciale reden. Als ze lange afstandsrally’s reden zoals de Alpine rally of Luik-Rome, dan reden ze over de italiaanse grens. De italiaanse wagens waren allemaal rood met een wit dak. Als de italiaanse douane dus een rode wagen met een wit dak zag komen dan mocht die gewoon doorrijden. Was het een ander kleur dan moest die stoppen. Daarom kregen alle rallywagens zowel Mini, MG en Austin Healey ook rode lak met een wit dak. De Italiaanse douane had niets door en liet ze doorrijden. Daardoor verloren ze ook geen tijd tijdens de rally. Daarom hebben ze dus allemaal een wit dak.


Man 1
Het kofferdeksel is nu ook voorzien van een aluminium paneel. Bij de rallywagens waren de deuren en het kofferdeksel ook allemaal in aluminium gemaakt om gewicht te besparen. Hier dus ook. Kijk, dit is metaal.


Man 1
Het kader van het deksel is nog metaal maar het paneel zelf is nu dus aluminium. Dat is ook bij de deuren zo.


Man 1
Het eerste wat ik zal monteren in de Mini is het achterchassis. Dan het chassis vooraan. Maar om het chassis vooraan te monteren zou ik eerst graag de motor klaar hebben. Want ik zal de motor op het chassis monteren en er dan de Mini over heffen. Dan moet ik niet foefelen om de motor er langs boven in te laten zakken en zal ik ook niks beschadigen. Daarom zal ik dus eerst de motor en de versnellingsbak afwerken zodat ik dan alles ineens kan assembleren.


Man 1
Voila, vandaag zal ik dus de motor afwerken. Er is net een doos toegekomen met onderdelen, ik zal eens nakijken of alles erin zit.


Man 1
Eerst alles uit de verpakking halen en openleggen op de tafel.


Man 1
Wat ik eerst gedaan heb is alle onderdelen van het motorblok opengelegd en gereinigd. Zo kan ik zien wat er nog bruikbaar is en wat er vervangen moet worden. Zoals deze O ring, daar heb ik al een nieuwe voor klaargelegd. Dan tandwielen zijn ook gecontroleerd. Het is niet zichtbaar maar hier en daar is er al een braampje aan omdat er al een scherpe kant is onstaan. Die gaan we dus vervangen. Die kosten nu ook niet zoveel dus er komen nieuwe tandwielen. Dat wil dus zeggen dat deze weg mag en vervangen door een nieuwe.


Man 1
Hetzelfde voor dit tandwiel dus dat ga ik ook vervangen.
En zo legt Carl alle onderdelen klaar.

 

 


Man 1
Voilà nu kan ik beginnen aan de opbouw van de motor. Ik zal eerst de vriespastilles terug monteren in het motorblok.


Man 1
Wat is nu een vriespastille? Dat is een afdichting die hier zit om het water in het blok te houden. Waarom zitten die er? Vroeger was de koelvloeistof van een heel andere kwaliteit dan nu en gebruikten ze soms gewoon water. In de winter bevroor dat water dan en zette uit. Zo kon de motor soms zelfs barsten. Daarom steken ze die pastilles, dan vliegen die eruit maar is het motorblok niet gebarsten. Die moet je altijd vervangen want die zijn altijd geroest aan de binnenkant. Deze zijn nu eigenlijk nog redelijk ok maar soms zijn ze doorgeroest en lekken ze dus.


Man 1
Geen risico nemen dus en vervangen door allemaal nieuwe pastilles.


Man 1
Deze worden gewoon in het blok geklopt. Ik doe er ook wat borgmiddel op. Soms gebruiken ze silicone maar dat is eigenlijk niet goed. Het is de bedoeling dat ze lichtjes vastroesten zodat ze goed blijven zitten. Silicone zorgt voor een laagje en dat dicht niet goed af. Als het blok op druk komt vliegen ze er dan vroeg of laat weer uit.


Man 1
Voila, ook opletten natuurlijk dat je ze niet te diep klopt hé.


Man 1
Het volgende is de oliepomp. Die wordt aangedreven door het uiteinde van de nokkenas. De nokkenas wordt aangedreven door de distributie, dat zal je straks wel zien. Maar de oliepomp haakt hierin op het einde van de nokkenas. Die zuigt dan de olie op via dit gat en dan via dit gat uit de versnellingsbak.


Man 1
Dit is de dichting van de oliepomp. En de inkeping hier moet overeen komen met het gaatje hier.
Carl zet de pomp nog niet onmiddellijk vast. Hij test eerst of deze mooi meedraait met de nokkenas.

 

 


Man 1
Je kan nu horen dat de oliepomp meedraait. De nokkenas zit nu mooi gecentreerd in de oliepomp. Nu kan ik dus de oliepomp opspannen. Éen voor één de boutjes uitdraaien en er wat borgmiddel opdoen.
En zo worden ze één voor één vastgezet.

 

 


Man 1
Nu ga ik deze ook opspannen met de momentsleutel op 11 newtonmeter.


Man 1
Nog eens allemaal controleren.


Man 1
Voila, en nu nog borgen.


Man 1
Dat is in orde. Je kan nu nog de nokkenas eens ronddraaien en luisteren in dit gat waar hij de olie opzuigt. Je kan het goed horen dat hij al wat pompt.


Man 1
Nu kan ik alles van de distributie monteren. Dus de distributieketting, het deksel en de tandwielen. En dan ook het correct afstellen van de nokkenas op de krukas.


Man 1
Nu zal ik eerst de motor op zn bovenste dode punt zetten.


Man 1
Nu zit ie op het kantelmoment van de piston. Tussenin het op en neer gaan verandert hij hier van kant. Maar bij deze motor kan je niet missen. Hij moet altijd bovenaan staan en nu staat hij zo goed als boven. Straks kan je niet missen met de tandwielen want die moeten mooi in lijn liggen.


Man 1
Dit is de pakking die ik nu nodig heb. Ok altijd controleren of die wel past, voor je aan de montage begint. Die is correct.
Carl kleeft de pakking op zn plaats met vloeibare dichting.

 

 


Man 1
Ook weer hetzelfde zoals bij de versnellingsbak: een kleine laag silicone aanbrengen. Niet overdrijven en gelijkmatig uitsmeren.
En zo blijft deze mooi op z’n plaats terwijl hij het deksel monteert.

 


Alles wordt uiteraard terug op moment opgespannen zodat er zeker niets los kan trillen en in de motor terechtkomt.

 

 


Man 1
Nu de pas-pen monteren. Die zorgt ervoor dat het tandwiel op zn plaats blijft.


Man 1
Hier zie je nu op die tandwielen, dit zijn de twee nieuwe, dat er twee merktekens opstaan.


Man 1
Hier staat een bolletje op en hier ook. Die moeten altijd mooi in één lijn staan.


Man 1
Ik ga nu de nokkenas draaien zodat de paspen ook past in de nokkenas en in de juiste lijn ligt.


Man 1
Hier kan je ze nu mooi in lijn brengen.


Man 1
Nu mag de nieuwe ketting erop.


Man 1
Nu ga ik eerst nog een controleren voor ik alles opspan of alles nog juist staat want bij het monteren is het wat verschoven. Dus eerst nog eens de motor draaien en kijken waar ik uitkom.


Man 1
Voila, de pistons staan bovenaan en de nokkenas staat juist. Dit moet ik dan ook nog eens controleren als de cilinderkop gemonteerd is en bekijken hoe de kleppen staan. Als ik dan 100 procent zeker ben dan pas kan ik alles opspannen.


Man 1
Nu monteer ik eerst de klepgeleiders die op de nokkenas staan. Dit zijn klepstoters van een Cooper S. Daar zit een klein gaatje in. Waarom? De olie komt van boven terug naar beneden via deze gaten waar de klepstelen in zitten. De olie loopt hier dan in en terug uit die gaatjes en smeert zo de klepgeleiders. Die zitten hier in en staan dan op de nokkenas. Die smeer ik eerst altijd een beetje zodat die makkelijk gemonteerd kunnen worden.


Man 1
Voila, die zakken er mooi in. Je ziet ook dat de ene dieper zit dan de andere, die zit wat hoger en die ook. Dat komt gewoon door de stand van de nokken. Dat is dus normaal.


Man 1
Nu ga ik eerst de bouten monteren. Bij de revisie van de motor hebben ze deze hoek hier conisch gemaakt met een frees. Waarom?


Man 1
Wanneer je de bouten plaatst… Als dit vlak is en je spant de bout op dan trek je de schroefdraad altijd iets naar boven. En dan is dit niet meer volledig vlak. Nu kan dat niet gebeuren omdat dit conisch is.


Man 1
Ik plaats eerst de vier langste, dat is de achterkant de motor waar ook de tuimelaars aan gemonteerd worden. Daarom zijn die dus langer.


Man 1
Nu heb ik nog verschillende lengtes. Voor een Cooper S loopt de verwarming, toch bij de rallywagens via een koperen buis hier aan de voorkant van de motor. Die worden mee opgespannen met de cilinderkopbouten. Daarom moeten er twee in die iets langer zijn zodat er nog een moer opgedraaid kan worden om die koperen buis te kunnen vastmaken. Maar ik zal eens moeten uitzoeken waar die precies moeten komen. Deze zit sowieso hier. En de middelste is ook een gewone.


Man 1
Maar nu kan het deze twee of deze twee zijn. Ik zal eens gaan kijken op foto’s van een rallywagen.


Man 1
Hier kan je duidelijk zien dat de koperen buis vastgemaakt wordt op de middelste bouten. Dus die lange bouten moeten daar zitten. En hier kan je het ook goed zien.


Man 1
Hier zal ik dus die lange bouten steken, zodat er nog een extra moer op kan.


Man 1
Die bouten span ik nu eerst op in het motorblok. Op 30 newtonmeter. Zo zitten die al vast in het motorblok. Gewoon met de hand aanspannen zorgt ervoor dat ze vroeg of laat loskomen.


Man 1
Ik neem daarvoor twee oude cilinderkopmoeren. En ik span die op tegen elkaar.


Man 1
Voilà en nu kan ik die op het juiste moment aanspannen.


Man 1
Nu gewoon weer losdraaien en de volgende doen.


Man 1
Een Cooper S heeft 11 bouten. Één gewone bout en de andere worden opgespannen met moeren. Bij een gewone Mini zitten deze twee er niet. Deze is erg smal omdat er weinig plaats is maar er werd toch een gemonteerd. Deze is volledig doorgeboord naar het waterkanaal waar ook de waterpomp zit. Om helemaal zeker te zijn dat er langs deze bout geen water omhoog komt breng ik daar altijd een beetje silicone in aan om die af te dichten.


Man 1
En nu de pakking monteren. Hier staan twee merktekens op. Top.


Man 1
En front. Front is altijd de voorkant van de motor, de kant van de distributie. Top is uiteraard de bovenkant.


Man 1
En nu de cilinderkop erop.


Man 1
Nu eerst de stoterstangen erin steken, waar de tuimelaars op rusten en dan alle bouten en moeren monteren.
Maar dat zie je in de volgende aflevering van DIY on Wheels. Daarin gaat Carl geduldig verder met het assembleren van de motor.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.