Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 17 - Afwerken motorblok

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In de vorige aflevering werden de motor en de versnellingsbak weer verenigd. Nu kan Carl het motorblok afwerken en van een nieuw kleurtje voorzien.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering werden de motor en de versnellingsbak weer verenigd. Nu kan Carl het motorblok afwerken en van een nieuw kleurtje voorzien.

 

 


Man 1
Dat is de dichting dat we gebruikt hebben voor het afmeten van het tussentandwiel, dus gaan we weer dezelfde gebruiken.
Als je een andere dichting zou kiezen, dan kan die afstand terug veranderen en de speling dus niet meer correct zijn.

Carl voorziet ze van silicone om die daarna op zn plaats te houden.

Dan kan het koppelingsdeksel terug gemonteerd worden.

Met een rubberen hamer tikt Carl tot het helemaal correct aansluit. Daarna mogen alle bouten er terug op.

De binnenste bouten zijn voorzien van borgplaatjes. Die zorgen ervoor dat de bouten niet kunnen loskomen en in het motorblok zouden belanden.

 

 


Man 1
We gaan alles opspannen op 30 Newtonmeter.


Man 1
Er is er één waar we niet aankunnen met de momentsleutel, die spannen we aan op het gevoel.
Dan haalt Carl de nieuwe koppelingsplaat erbij. Die wordt in het deksel gemonteerd.

Daar bovenop komt dan het vliegwiel.

 

 


Man 1
Het vliegwiel zit erop maar die moeten we in lijn brengen met de krukas.
 
Man 1
Daar gebruiken we ook een nieuwe dichtingsring, een nieuwe bout en een nieuwe borgring...er zit tevens een exentriek op, die niet in het center zit en die moeten we korrect monteren ….dat klopt.


Man 1
Nu wordt dit op ‘moment’ aangespannen… maar we blokkeren eerst de motor.
Om dat te kunnen doen monteert Carl een hulpstuk. Deze grijpt in het tandwiel en houdt zo de plaat tegen tijdens het opspannen.

 


Als die correct opgespannen is moet de bout nog geborgd worden. Daarna mag het hulpstuk terug verwijderd worden.

 

 


Man 1
Nu monteren we de drukgroep en we letten erop dat het ‘A’ lettertje aan de bovenkant staat.
Via de pedaal en het mechanisme op het koppelingsdeksel zorgt de drukgroep ervoor dat de koppeling geopend en gesloten kan worden.

 

 


Man 1
Dit wordt aangespannen op 40 Newtonmeter.


Man 1
Nu rest ons nog het koppelingsdeksel te monteren. Dit is feitelijk de mechaniek die de koppeling openduwt...deze as is verbonden met de koppelingspomp...als je duwt op de pedaal, duw je de pomp open...die plaats gaan we nu ook demonteren en kontroleren op slijtage. Normaal gezien zit er op deze arm altijd slijtage en gaan we die dus vervangen. Dit gaan we nu demonteren en hier ook deze druklager vernieuwen.


Man 1
Er zit een klein beetje slijtage zit erop dus gaan we dus preventief een nieuwe steken.


Man 1
Dat gaatje gaan we opvullen met vet. En deze zijkanten ook.


Man 1
Hier eveneens een beetje vet…


Man 1
Deze moeren mogen we nog niet opspannen, dit kan pas als alles gemonteerd is en als de motor er terug in steekt en de koppelingspomp op zijn plaats zit: dan moeten met deze bout de afstand regelen met de koppeling. Nu kan dat nog niet.


Man 1
Nu de montage van het koppelingsdeksel.


Man 1
Die heeft 8 bouten. Indien je later de koppeling terug moet uitnemen dan moet dit deksel er terug af met de motor gemonteerd in de auto: dan zijn er mensen die deze 2 bouten niet monteren om ze er later bij demontage van het deksel niet bijkunnen omdat het chassis in de weg zit. Nu ik ga er vanuit dat we het niet meer hoeven los te maken...toch niet in de eerste jaren… dus monteer ik hier toch alle 8 bouten.


Man 1
Nu gaan we de koppeling testen. Nu voel ik hem mooi openklikken… een goed gevoel eigenlijk… maar die speling wordt dan weggewerkt met deze bout en dat kunnen we nu al doen. Dat moet toch manueel gebeuren.


Man 1
Anders moet de pomp een te lange afstand overbruggen en zit ja bijna tegen de vloer wanneer je het ontkoppelingspedaal indrukt.


Man 1
Dus een klein beetje speling is voldoende.


Man 1
Deze kan ik pas afstellen als alles gemonteerd is.


Man 1
Nu gaan we alles aan de bovenzijde monteren waaronder het kleppendeksel, het thermostaathuis, dit is de thermostaat voor hier. Als je dergelijke thermostaat monteert voor de mini let er dan op dat je er één neemt met een ontluchter, deze zorgt ervoor dat alle luchtbellen eruit zijn uit het circuit.

In koude toestand is hij dicht, deze hier is een één van 82 graden. Bij 82 graden gaat die klep open waardoor dat het koelwater vanuit de motor wegkan naar de radiator om te koelen. Dit wordt ertussen gestoken om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen.Van zodra de motor 82 graden heeft gaat die thermostaat open en stuurt hij het koelwater naar de radiator om het water te koelen via zijn schroef die later wordt gemonteerd. Het is dus van belang dat er een thermostaat insteekt.
Hij krijgt ook een nieuwe dichting die eerst van silicone voorzien wordt. Daarop komt dan het thermostaathuis.

 

 


Man 1
Nu nog het kleppendeksel met een nieuwe dichting. Deze kleven we aan het kleppendeksel en niet aan de motor. Indien het deksel er dan af moet om klepen te kunnen regelen dan blijft onze dichting mooi kleven aan ons deksel. Doe je het aan beide zijden dan mag je beginnen kuisen.
Het deksel wordt vastgezet met twee doppen die een rubberen dichting hebben. Daarin komen dan twee bouten. Als die opgespannen zijn, zorgt dit voor een goeie afdichting.

 

 


Man 1
Nu zal ik met enkele oude bougies de gaten afdichten.
Zo kan er straks geen verf in de motor terechtkomen.

 


De behuizing van de oliefilter mag ook meegeverfd worden dus die wordt ook nog gemonteerd. Carl voorziet onmiddellijk een nieuwe filter en een nieuwe O ring, zo is dit ook al volledig in orde.

 

 


Man 1
De motor ga ik nu volledig ontvetten om hem daarna te verven.
Daarvoor gebruikt Carl remmenreiniger. Deze heeft een sterk ontvettend vermogen en droogt ook snel. Wees hier niet zuinig mee. Hoe beter je ontvet, hoe beter het eindresultaat straks zal zijn.

 

 


Man 1
Dan droogblazen...


Man 1
Deze gaten worden ook dichtgekleefd zodat er geen verf in kan bij het spuiten.


Man 1
Ook de gaten waar de cardan in moet worden dichtgemaakt.


Man 1
Alles mag nu geschilderd worden in hetzelfde kleur behalve dit stuk waar de bediening opzit, dit behoudt de aluminiumkleur. Dit is origineel zo, sommige maken de keuze om het toch mee te spuiten maar wij houden het origineel. Dus demonteren we het.
En dan kan Carl aan de slag met de spuitbussen. Hij gebruikt de originele groen kleur en brengt deze aan in fijne opeenvolgende lagen.

Tussendoor laat hij de verf al eens drogen en beslist dan toch om nog een tweede laag aan te brengen.

Het resultaat mag er zijn! Het blok ziet er als nieuw uit en kan nu terug in de Cooper gemonteerd worden. Maar dat zie je in een volgende aflevering van DIY on Wheels!

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.