Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 19 - Revisie chassis

De Engelse oldtimer - ep. 19 - Revisie chassisIn deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In de vorige aflevering werden de draagarmen gereviseerd, nu zijn de wielnaven en de chassis aan de beurt.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de volgende aflevering werden de draagarmen gereviseerd. Nu zijn de overige onderdelen van de ophanging aan de beurt.

 

 


Man 1
Nu ga ik de voorste wielnaaf compleet assembleren. Dus voorzien van nieuwe lagers en nieuwe kogelgewrichten en de draagarm monteren. Dit is eigenlijk het onderdeel waar de cardan doorgaat en waar de remschijf op komt en de remklauw. Dit zit dus in het wiel zelf. Ik begin met het monteren van de lagers.


Man 1
Eerst de binnenring monteren van het lager en dat zowel aan deze kant als aan deze. Zo zit dat al vast.
Met de werkplaatspers en een geschikt tussenstuk wordt deze in de wielnaaf geperst.

 

 


Man 1
Voila, die zit mooi tot op het einde. En nu ga ik die ring aan de andere kant monteren.


Man 1
Nu de kogelgewrichten monteren. Hoe zit dat bij een Mini? Dat bestaat uit verschillende onderdelen. Een grote moer, het kogelgewricht zelf die in een schotel ligt. En de afstand tussen dit en dit wordt geregeld met dikteplaatjes. De afstand mag niet te groot zijn want dan zit er speling op. Mag ook niet teveel spannen anders kan deze afbreken. Dit is een gevoelig punt bij de Mini. Dit moet ook gesmeerd worden, er zit een smeernippel op. Als die te weinig gesmeerd wordt dan verslijt dit en komt er speling op en dus ook op je wiel.


Man 1
Eerst de borgplaat monteren met de smeernippel zodat ie op zn plaats zit.


Man 1
Er zitten drie verschillende dikteplaatsjes bij dus het wordt een beetje puzzelen. Ik begin met ze alle drie te monteren.


Man 1
Het is nu wel erg belangrijk dat dit goed aangespannen wordt.


Man 1
Nu is er teveel speling. Er zit dus een dikteplaatje teveel in. Dit mag niet.


Man 1
Ik haal er eentje uit en dan eens kijken wat het resultaat is.


Man 1
Dat lijkt er al meer op. Nu eens goed opspannen.


Man 1
Voila, das goed.


Man 1
Die is perfect.


Man 1
Nu ook eerst smeren. En dat doe je, zoals je hier zit, tot het vet eruit komt. Het overtollig vet mooi afkuisen.


Man 1
Voila, nu is dat goed. Dit moet ook nog geborgd worden.


Man 1
Nog een stofhoes erop.


Man 1
De borgvloot. En de moer.


Man 1
En nu de andere kant.


Man 1
De onderkant is net iets anders. Deze wordt gemonteerd met een veer. Die zitting duwt op een veer. Voor de rest dezelfde volgorde, eerst de smeernippel met de borgplaat.


Man 1
Voila, die is ook goed.
Nog eens extra goed aanspannen en de speling controleren.

 


Deze mag ook al onmiddellijk gesmeerd worden.

 

 


Man 1
Dat is voldoende.
Dan het overtollige vet afkuisen en dan borgen en de stofhoes monteren.

 

 


Man 1
De kogelgewrichten zijn klaar. Ik moet enkel nog de beugel monteren.
Daarmee zal deze in een later stadium gemonteerd worden aan de rest van de ophanging.

 

 


Man 1
Deze bouten moeten met de momentsleutel aangespannen worden.


Man 1
Deze worden op 45 newtonmeter opgespannen.


Man 1
En nu de lagers monteren.


Man 1
Daarvoor moet ik de originele afstandsring gebruiken.


Man 1
Voor ik de lagers monteer, voorzie ik ze rijkelijk van lagervet.


Man 1
Zeker niet zuinig zijn.
En dan mag die in de wielnaaf.

 

 


Man 1
Nog wat extra vet erin.


Man 1
Dan de afstandsring.


Man 1
En dan de afdichting. Er zijn twee verschillende. Eentje met een rand en een zonder. Die met de rand moet aan de binnenkant waar dan de cardan tegenkomt. Want daar zit een soort stofring op, die moet eerst op de cardan. En die past dan perfect in die rand.


Man 1
Voila, die zit op zn plaats. Terug wat vet op deze ring ook. Zo blijft die voorlopig op zn plaats kleven.


Man 1
Voila en nu de andere kant. Daar moet je altijd eerst de afstandsring tussensteken, niet vergeten! En best ook helemaal opvullen met vet.
Zo blijft die daar mooi op zn plaats zitten.

 

 


Man 1
Dus eerst de afstandsring.
Zorg ervoor dat die goed gecentreerd zit. En dan kan het lager er ook in. Dit wordt ook weer rijkelijk voorzien van lagervet.

 


En dan de andere afdichting erop.

 

 


Man 1
Voila, die is klaar. Hier gaat dus de cardan door. En hier komt de remschijf erop, met de flens. Die zitten dan zo in elkaar. En worden met de moer opgespannen. De wielnaaf zit er eigenlijk tussen. Want dit wordt ook gereviseerd, de remschijven worden vervangen. Dat is voor iets later dan.
Nu Carl alle juiste gereedschap bij zich heeft, reviseert hij ook eerste de andere wielnaaf.

 


De wielnaven en alle losse onderdelen van de ophanging zijn klaar, nu zijn de chassis zelf aan de beurt.

 

 


Man 1
Dit is een nieuw achterchassis, het vorige was geplooid. Dit is gezandstraald en gepoederlakt geweest. Alle verbindingen gaan we nu reinigen met een draadtap om montageproblemen te vermijden. Dat doe ik met alle bouten en moeren.


Man 1
De ene spant al wat meer dan de andere.


Man 1
Alle restanten van vet en poederlak gaan er zo af. Het zou jammer zijn een bout af te breken door dit niet te doen.
Er kruipt wat werk in maar het kan Carl straks heel wat ellende besparen. En zoals je ziet komt er heel stof wat vanaf.

 

 


Man 1
We gaan eerst de nieuwe supports monteren, allen met nieuwe rubbers. Zo kunnen we het chassis juist bevestigen aan de mini.
Er zitten er twee vooraan en twee achteraan. Deze worden later aan de body van de Mini vastgemaakt.

 

 


Man 1
Dit zijn de fameuze veerbollen, die zijn nog goed. Dat bleek uit onze eerste test waarbij we ze onder druk hebben gezet. Ze zijn opgekuist, her-schildert en we gaan die ook voorzien van een nieuwe rubber.


Man 1
Eerst deze bus monteren.
De bus uit pvc zal er voor zorgen dat de leiding van de veerbol zonder kans op schade door het frame kan lopen.

 


Met een koppeling die op het chassis vastgezet wordt, zal de flexibele leiding verbonden worden met de vaste leidingen die onder de wagen doorlopen.

 


Deze koppeling wordt goed aangespannen, zodat er later geen lekken zijn.

 

 


Man 1
Het volgende is de assemblage van het voor-chassis, ook de veerbollen en de draagarmen erin. Als het compleet is, wordt het op de mini gemonteerd. Op dezelfde manier zoals het achter-chassis.
Ook hier worden eerst alle boutgaten en moeren gereinigd met draadtappen. Zo gaat de montage straks een stuk vlotter en zonder risico’s.

 


Hier worden de veerbollen recht boven de draagarmen gemonteerd. Bij het achterchassis werden deze liggend gemonteerd.

 


Dan kunnen de reeds gereviseerde draagarmen in het chassis gemonteerd worden.
Wanneer die goed op zn plek zit, komt de nieuwe as erdoor.

 


De bouten van de as worden daarna op het juiste moment aangespannen.

 


Als laatste stap wordt ook de draagarm aan de andere kant gemonteerd.

 

 


Man 1
De chassis zijn nu gereed om te monteren. Maar eerst moeten we de leidingen monteren die zich tussen carrosserie en chassis bevinden want anders kunnen we daar niet meer bij. Die moeten dus als eerste gemonteerd worden. Dit zijn de twee hydrolastische leidingen van de vering. Die zijn ook proper gemaakt en gaan we straks monteren.


Man 1
De remleiding gaan we op identieke manier als de vorige op maat maken en wat we ook vervangen is de benzineleiding, de oude leiding ziet er niet verroest uit maar we weten niet wat zich binnenin bevindt. We nemen hierbij geen risico dus vervangen we ze door een nieuwe koperen leiding. Dus terug onze maat nemen met een soepel reststuk elektriciteitskabel.


Man 1
Nu proberen om die ook mooi in dezelfde vorm te plooien.
Met wat tape kan je de leidingen samenhouden, dit werkt iets makkelijker om de vorm te volgen en de lange stukken te hanteren.

 

 


Man 1
Om dit te kunnen doen is dus ook aan te raden om de oude leiding in één stuk te demonteren, zonder te slijpen of te zagen. Dan heb je de juiste vorm. En best ook zo weinig mogelijk plooien natuurlijk.
Nu de benzineleiding klaar is, kan die onder de wagen gemonteerd worden. Ook de eerste hydrolastische leiding mag al terug op zn plaats.

 

 


Man 1
Nu gaan we de remleiding en de tweede hydrolastische leiding monteren. Die remleiding heb ik ook geplooid op dezelfde manier. Dit moet nu ook eerst gemonteerd worden voor de chassis er in kunnen.


Man 1
We gaan de mini nu opzij zetten en eerst het stuurhuis afwerken om te monteren.
Maar dat zal voor de volgende aflevering zijn van DIY on Wheels. Daarin worden het stuurhuis en de chassis op hun plaats gemonteerd.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.