Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 28 - Plaatsen carburatoren

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In deze aflevering monteert Carl de in - en uitlaatcollector. Daarna plaats hij ook de carburatoren terug.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering werd de remservo geplaatst en het volledige remsysteem ontlucht.

 

 


Man 1
Nu gaan we de in en uitlaat-collector monteren. Dit is een uitlaatsysteem in 2 delen die onderaan uitkomt en waaraan de uitlaat is bevestigd. En de inlaat collector waarop de carburatoren opstaan. Deze gaan we nu monteren.


Man 1
Het eerste dat we monteren zijn de borgvloten die daarin steken, en ook in de motor om de inlaat-collector op zijn plaats te houden. Die steken we eerst.


Man 1
Dan de dichting.


Man 1
Dit is een speciale pakking, de sterkste, een pakking met een ijzeren kant aan die dan zelf is overgeplooid in de dichting zelf… dit zijn de sterkste pakkingen.
Daarna kan de nieuwe uitlaatcollector op zijn plaats. Deze bestaat uit twee delen.

Die komen samen onderaan en lopen dan tot achteraan de wagen door tot aan de demper.

 


Op de bouten voor de inlaatcollector zet Carl alvast de moeren en borgvloten klaar, zo kan hij deze straks makkelijker vastdraaien.

 


Deze worden uiteraard zeer goed opgespannen zodat niets los kan komen door het trillen van de motor.

 

 


Man 1
Voilà die zit ook vast…


Man 1
Het volgende dat we monteren zijn de carburatoren. Eerst de op maat gemaakte gaskabel. Opdat die helemaal onderaan komt, wordt eerst gemonteerd vooraleer de carburatoren er op moeten. In feite houdt dit niet veel in, deze gewoon op zijn plaats steken. En nu eerst de carburatoren plaatsen.


Man 1
De carburatoren heb ik terug van elkaar gescheiden omdat ik eerst de inlaat-collectoren moet monteren. We beginnen met het hitte-schild. Stap voor stap. Eerst de dichtingen monteren.
Daarop komen dan de hitteschilden.

 


Dan terug een paar dichtingen en de spacers die de carburatoren op de exacte postie zullen brengen.

 


Daarna weer dichtingen en dan kunnen de carburatoren erop.

 

 


Man 1
Ik ga voorlopig de beide carburatoren samen steken omdat die pinnen moeten passen. En die gaan zo op de motor.
Als ze mooi op hun plaats zitten maakt Carl ze goed vast.

 


Voor de onderste bouten is dat makkelijker gezegd dan gedaan…

 


Carl controleert daarna ook al even de werking van de choke vooraleer hij verder gaat.

 


Onderaan komt dan ook nog een beugeltje waar straks de veren op gemonteerd worden die de gaspedaal doen terugkeren.

 

 


Man 1
Ik monteer ook voorlopig het gaspedaal, die er wel weer uit moet voor het plaatsen van de tapijten. Het gaspedaal monteer ik nu om verder alles te kunnen afregelen.


Man 1
Heel belangrijk is de positie van het gaspedaal. Dit moet mooi op één lijn komen met de gaskabel. Daar komt de kabel uit.


Man 1
Soms is de pedaal wat geplooid naar links of rechts en dan kan de kabel slepen en loopt dan vast. Deze zit er perfect voor.


Man 1
Om een goeie werking van onze gaskabel te verzekeren gebruik ik een beetje smeermiddel. Gewoon laten vollopen.
Het vet wordt uiteraard mooi opgekuist. En dan kan Carl de gaskabel van binnenuit, door de gaspedaal, in de mantel steken.

 


Carl checkt even de werking vooraleer hij verder gaat.

 

 


Man 1
En nu kan ik de benzineleiding monteren.
Via deze vaste leiding komt de benzine, die via de benzinepomp uit de tanks gepompt wordt, in beide vlotterkamers terecht.

 


Voor die connectie maakt Carl straks nog flexibele leidingen op maat.

 

 


Man 1
Nu ga ik de gaskabel afregelen. Wat wil dat nu zeggen? Kijk, dit pinnetje zit nu al helemaal tot op het einde. Je kan de gaskabel nu zodanig opspannen zodat je straks het stationaire toerental niet meer lager kan zetten. Waarom? De gaskabel trekt de gasklep nog omhoog. Dit is nu speciaal ontworpen dat die pin hier exact in het midden met staan. Dus met wat speling bovenaan en onderaan. Zo kan je het toerental nog regelen. Er zit nog wat speling op, zie je? Het moet er mooi tussen staan.
Zoals gezegd zet Carl deze mooi in het midden van de uitsparing en daarna terug vast. Ze moeten ook exact gelijk staan, zodat de carburatoren op dezelfde manier reageren wanneer je gas geeft.

 

 


Man 1
Nu duw ik de gasklep eigenlijk al met de hand open. Ik moet deze nu terug lossen. Mooi in het midden zetten. En dan pas de gaskabel afregelen.


Man 1
Om dit te kunnen afregelen, moet ik eerst de veren monteren voor de gaspedaal.


Man 1
Deze zal ik dan straks nog inkorten maar ik ga hem eerst afregelen. Kijk, nu zit de gasklep volledig tegen de aanslag. Hij wordt naar beneden getrokken door de veer. En zit dus op zn plaats. Nu kan ik deze regelen.


Man 1
Zie je? Nu heb je nog wat speling.


Man 1
En wordt de kabel dus niet direct meegenomen. Zie je, deze moet ik nog wat bij regelen.


Man 1
Voila, nu staan ze mooi gelijk. Ook altijd zorgen dat er wat speling op zit ook naar links en rechts. Als deze regelingen teveel naar buiten staan dan sleept dat langs de carburator. Dat zorgt voor een stroeve gasrespons.
Nu alles goed staat, kan Carl de gaskabel zelf vastmaken.

 

 


Man 1
Voila, deze mag nu ingekort worden.


Man 1
En nu eens de gaspedaal testen.


Man 1
Goed, en nu zie je ook dat er genoeg speling op zit.


Man 1
Alles zit goed. En nu kan ik nog steeds het stationaire toerental regelen, zonder dat ik aan het gasmechanisme moet raken. Dit kan ik dan afregelen als de motor draait. Maar je ziet dat er speling genoeg is, zonder dat de gaspedaalmechaniek verandert.


Man 1
Nu de chokekabel monteren.
De choke wordt door de bestuurder bedient via de chokeknop. Die moet Carl dus eerst installeren vooraleer hij de kabel zal plaatsen.

 


Met de choke kan je de motor voorzien van wat extra brandstofmengsel om makkelijker te starten bij een koude motor.

 


Die moet je dus bij het starten kunnen bedienen en ook terug afzetten als de motor opgewarmd is.

 

 


Man 1
Das wel een stuk makkelijker als de voorruit er nog niet inzit :-)


Man 1
Om deze nu netjes te monteren, ga ik hier een lus maken. Dan kan hij ook nergens haperen.


Man 1
Die is te lang, ik ga die nog inkorten. Hoe doe ik dat? Eerst de kabel zelf er weer uit trekken.


Man 1
Daarna de maat opnemen. Voor een gewone bocht.
En daarna dus doorknippen.

 


Om beschadigingen of slijtage aan de kabel te vermijden, moet je ook zeker de bramen wegwerken die bij het doorknippen ontstaan.

 

 


Man 1
En nu zoals daarnet eerst wat smeermiddel aanbrengen.
En daarna kan hij de kabel van binnenuit erdoor halen.

 


Nu kan Carl mooi de bocht maken, de chokekabel vastzetten.

Deze op maat maken.

En eens testen.

 

 


Man 1
Het gasmechanisme en het choke mechanisme zijn gemonteerd. Alles is gesynchroniseerd. Het afregelen van de carburatoren doe ik als de motor draait. Dan regel ik de hoogte van de zittingen. Die kan ik dan bijregelen. Die staan nu op hun minimum en de choke staat op zijn maximum. Ik zal dan een basisafstelling doen om op te starten maar nu laat ik dit even zo.


Man 1
Nu ga ik de benzineleidingen monteren. Zo kan ik er eens druk op steken. Straks eens benzine tanken en stroom zetten op de benzinepomp en kijken wat er gebeurt. Dan zal ik zien of het systeem lekt of niet… hopelijk niet :-)
Carl heeft enkele korte flexibele benzineslangetjes op maat gemaakt om zo de verbinding te maken met de vaste leiding.

 


Op alle verbindingen zet hij slangklemmen, zodat hij deze goed kan afdichten.

 


Deze zet hij allemaal goed vast voor hij de tanks met benzine gaat vullen.

 


Carl vult ze net genoeg om het systeem alvast eens te kunnen checken.

 

 


Man 1
In de koffer nergens geen lekken. En nu de pomp eens aansteken.


Man 1
We hebben de pomp horen stilvallen. Dat wil dus zeggen dat het systeem met benzine gevuld is. Nu ga ik eens ter controle de eerste vlotterkamer opendoen. Die zou toch ongeveer tot op deze hoogte gevuld moeten zijn.


Man 1
Even een controle om zeker te zijn dat de benzine wel toekomt.


Man 1
De leidingen laat ik zo want ze zijn dicht. Gewoon eens snel de vlotterkamer openmaken. Voila.
De vlotterkamer is mooi gevuld, tot de vlotter is dichtgegaan en de benzinepomp dus gestopt. Het brandstofsysteem werkt dus zoals het moet.

 


Carl kan nu de carburatoren nog afwerken met de luchtfilters.

 

 


Man 1
Bij het monteren van de luchtfilters moet je ook altijd goed oppassen dat de dichtingen juist geplaatst worden. Je kan ze ook omgekeerd monteren maar dan sluit je de onderdrukkamer af. Zie je? Je kan ze zo of zo monteren maar niet omgekeerd. Zo is de opening afgesloten. Hetzelfde bij de luchtfilters, die openingen zitten daar ook in.
Hier kiest hij voor sportfilters, net zoals bij de replica die we aan het bouwen zijn. Deze bestaan in veel maten en soorten.

 

 


Man 1
Je kan ook rechte luchtfilters kopen. Maar die komen dan hier tegen de rempomp. Daarom heb ik conische gekocht.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.