Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

DE ENGELSE OLDTIMER 36 - VERWARMING

De Engelse oldtimer - Ep. 36 - Verwarming - In deze reeks van DIY on Wheels volgen we de restauratie van een Austin Cooper S uit 1964. De Mini is klaar om omgebouwd te worden tot rally-replica. In deze aflevering reviseert en monteert Carl het verwarmingselement. Ook het extra ruitenwisservloeistofreservoir krijgt een plaatsje in de wagen.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels volgen we de restauratie van een Austin Cooper S uit 1964.

 


In de vorige aflevering begon Carl aan de ombouw tot rally replica. Hij nam eerst de verlichting onder handen en plaatste extra verstralers en mistlampen op de Mini.

 

 


Man 1
Nu ga ik de verwarming onder handen nemen van de Mini. Wat is dat nu die verwarming? Dat is gewoon een kleine radiator die in de wagen zit die verbonden is met de motor met twee leidingen. En die werkt met dezelfde koelvloeistof als van de motor. Als je de motor start met een koude motor dan is de thermostaat dicht. Dan warmt de motor op en de eerste warmte gaat altijd naar de verwarming. Als de verwarmingskraan openstaat natuurlijk want in de zomer is dat niet nodig. Maar in de winter zet je die dus open en stroomt het warme water naar die kleine radiator. Daarna pas, als de wagen op bedrijfstemperatuur is, bij deze wagen is dat een thermostaat van 82 graden, dan gaat die thermostaat pas open en gaat het water naar de grote radiator om de motor te koelen. Maar er is dus eerst verwarming in de wagen en dan pas gaat de motor gekoeld worden.


Man 1
Hiermee kan je gewoon kiezen: ‘car’, ‘screen’ naar de ruit of ‘off’ waarmee je gewoon een klep sluit. Maar de warmte blijft toch komen hoor. Het is dus warm of koud.
Carl plaatste deze niet zomaar terug in de wagen maar kijkt deze eerst nog eens grondig na.

 

 


Man 1
Nu ga ik controleren of de radiator nog in goede staat is. Het komt vaak voor dat deze lek is. Dat zie je meestal snel want dat zorgt voor vlekken.


Man 1
Deze zal ik alvast vernieuwen, dat zijn de buizen die naar de ruitverwarming gaat.
De verwarming van de Mini is een eenvoudig systeem maar men was blij dat de wagen er eentje had. Ook al werkte het niet altijd direct…

 

 


Man 1
Vroeger zag je soms dat ze een karton voor de grille plaatsten. Omdat de wagen anders nooit op bedrijfstemperatuur kwam. Zo sloten ze een deel van de koeling af om sneller warm te hebben. Soms haalden ze in de zomer ook de thermostaat eruit om extra koeling te hebben. Maar dan heb je in de winter ook geen verwaming meer en dat is ook weer een probleem. De mensen dachten door de thermostaat uit te halen een betere koeling te hebben. Maar eigenlijk is dat geen oplossing. Dat wil meestal zeggen dat er een probleem is met de koeling.


Man 1
Voila, kijk hier zie je de radiator zitten. Dat is dus de verwarming.


Man 1
Nu ga ik de rest ook demonteren.


Man 1
En dan hier kan je de electromotor zien die de ventilator aandrift. De ‘blazer’ zoals ze ook wel eens zeggen. Die zuigt dus verse lucht aan. Door de rotatie blaast die lucht door de verwaming en die komt dan verwarmd in de auto terecht aan de voeten of aan de vooruit.


Man 1
Dat is dus eigenlijk een eenvoudige electromotor. Dus hoe werkt dat? Hier komt de stroom toe. En hier heb je een knopje aan uit. Dus als je deze aansteekt, loopt er stroom door, keert dan terug via electromotor naar de massa en de motor draait. Eenvoudiger dat dit kan je echt niet vinden. Bij moderne auto’s is dat wel wat anders maar het systeem blijft wel hetzelfde.
Maar is het nu nodig om dit systeem terug te monteren aangezien we hier een rally-replica bouwen?

 

 


Man 1
Als je eens een winterrally rijdt, is het wel aangenaam om verwarming te hebben. Soms laten ze dat weg om gewicht te besparen. Zo is die uitgeschakeld. Bij deze Mini is dat nu momenteel ook zo want ik heb ook een bypass gemaakt met die waterleiding. Alles werkt perfect maar in de winter vries je wel vast een de auto hoor.
Nu het verwarmingselement helemaal opengemaakt is, kan Carl de radiator zelf inspecteren.

 

 


Man 1
Tja, hij is niet meer goed… Hier kan je de sporen zien van lekkages.


Man 1
Die radiator moeten we dus vervangen.


Man 1
Het verwarmingselement zelf ga ik helemaal opkuisen, die heeft nog een heel mooie patine. Het enige wat ik dus zal vernieuwen is de radiator en de waterleidingen. De rest zal ik zo laten.
Geen verf dus deze keer maar grondig ontvetten en daarna eens goed oppoetsen met een licht polijstmiddel. Dit zal de onderdelen zuiver maken en een mooie glans geven.

 


En daarna kan Carl eenvoudigweg alles weer ineen vijzen. Het mag ook eens simpel zijn…

 

 


Man 1
Bon, nu ga ik het nieuwe verwarmingselement monteren. Dat is gewoon een nieuw radiatortje.
Dan kan het verwarmingselement weer dichtgemaakt worden. Zo is deze al klaar om weer in de wagen gemonteerd te worden. Maar eerst moet Carl ook nog alle leidingen van en naar het motorblok op maat maken.

 

 


Man 1
Voor ik de verwarming kan terugplaatsen ga ik eerst deze waterbuis, die van waterleiding van de waterpomp naar de verwarming loopt. Die loopt normaal achter het kleppendeksel maar van de rallywagens er voor. Die heb ik nu aangepast. Dit is de originele buis. Die wordt zo gemonteerd. Deze wordt hier vastgemaakt aan de uitlaatcollector. Dat wordt dus een andere buis. Ik heb dit stuk eraan vast gekleefd om de maat te kunnen nemen. En dan heb ik zo een buis gekocht in in dezelfde vorm laten plooien. Nu moet ik deze enkel nog op maat maken. Ik heb ook andere beugels gekocht die er rond passen. Daarom hebk bij de revisie van de motor ook twee lange cilinderkopbouten gemonteerd. Zodat die buis hier op deze manier vastgemaakt kan worden.


Man 1
Kijk dit is dus de originele buis die normaal langs achteren loopt. Dus van de waterpomp naar het verwarmingselement, door deze twee gaten hier. Deze ga ik nu vervangen door die andere. Om de wagen eens te kunnen starten had ik hier een bypass gemaakt, dus van de verwarmingskraan naar de waterpomp. Die ga ik nu weer wegnemen zodat hij eerst naar de verwarming loopt en dan naar de kraan. Of omgekeerd. En hiermee zet je gewoon de kraan open en dicht. Met een kabel die ik straks ook zal monteren. Als je deze dus minder of meer openzet krijg je meer of minder warm water in je verwarming. Dat is dus het eenvoudige systeem.
Carl haalt eerst de bypass weer weg die hij voorlopig geplaatst had om de motor eens te kunnen starten.

 

 


Man 1
Nu ga ik deze eerst inkorten.
Om deze koperen buis op maat te maken, gebruikt Carl een pijpsnijder. Dit is een stuk gereedschap dat gebruikt wordt om ronde metalen buizen haaks door te snijden. Door deze rond te draaien ontstaat een inkerving. Gedurende het draaien stelt Carlde pijpsnijder voortdurend bij, door de spindel vaster te draaien.Hij gaat zo door totdat de buis is doorgesneden.

 

 


Man 1
Ik ga eerst eens alles presenteren.


Man 1
Om te zien waar ik ga uitkomen.


Man 1
De hoek klopt alvast. En ik ga er nu voor zorgen dat deze even lang is als de andere leiding.


Man 1
Hier afsnijden. En hier.


Man 1
Ook nog een stuk inkorten.
Nu de buis op maat is, kan carl deze vastzetten met de klemmen. Hij gebruikt een paar mooie nieuwe bouten om het geheel op de cilinderkopbouten vast te maken.

 


Daarna monteert hij de waterleidingen op de buis en zet ze goed vast met nieuwe slangklemmen. Span deze nooit té hard op want zo kan het rubber platduwen en opnieuw een lek veroorzaken.

 

 


Man 1
Voor ik het verwarmingselement ga monteren, plaatst ik nog eerst de kabel voor de bediening van de verwarmingskraan. Je kan het omgekeerd doen maar het is toch makkelijker om het eerst te doen.


Man 1
Hier moet je goed opletten. De kabel komt hier door en raakt daar de carburatoren. Hier kan ik nu gelukkig nog een beetje de afstand regelen en ik zal ervoor zorgen dat hij er niet meer tegen zit. En ook hier niet tegen de remleiding. Dit is metaal en dat is zamac. Deze zou er helemaal door kunnen wrijven na verloop van tijd. Dit wordt nu de juiste afstand.


Man 1
Je ziet dat die nog iets te lang is. Ik zal die straks op de juiste maat inkorten. Maar nu raakt hij niets meer. Niet de remleiding en ook niet de vlotterkamer van de carburator. Ik ga die straks afwerken maar eerst de waterleidingen installeren.
Om die te plaatsen moet Carl eerst het gereviseerde verwarmingselement installeren. Die past eenvoudig in de beugels onder het dashboard.

 


Als die goed vastzit, maakt hij de waterleidingen erop vast met nieuwe slangklemmen.

 


Dankan Carl de leidingen tot aan het motorblok brengen en op de juiste lengte inkorten.

 

 


Man 1
Dat was de retourleiding en nu ga ik de toevoerleiding monteren op de verwarming.

 


Die ga ik nu op maat maken hé. Die ga ik hier afknippen. Maar eerst de binnenkabel terugtrekken. Zodat ik die kabel niet in twee knip.
Voila, en zo is het systeem helemaal geïnstalleerd.

 

 


Man 1
Hoe werkt dit systeem nu? Heel simpel. Dit is het thermostaathuis, daar zit de thermostaat in die pas opengaat aan 82 graden. Dus de motor warmt op en het warme water stijgt. De bovenkant is dus altijd warm. Het warme water wordt tegengehouden door de thermostaat. Er kan dus niet gekoeld worden totdat het water 82 graden warm is. Dit is de verwarmingskraan. Het warm water gaat dus omhoog. De kraan staat open. Het warme water gaat eerst naar de verwarming. Keert dan terug via de retour en via de bypass. Zo wordt eerst de radiator binnenin verwarmd, zo krijg je dus snel verwarming binnenin het voertuig totdat de thermostaat dan open gaat en dan pas wordt er gekoeld. Ondertussen blijft deze altijd voor warmte zorgen. Wil je geen verwarming? Dan trek je de kraan dicht.


Man 1
Nu is de verwarmingskraan dicht en gaat er dus geen warm water naar de radiator.


Man 1
Nu is de knop ingeduwd en komt er dus warmte naar de radiator maar nu staat het systeem niet aan. De ventilatie staat niet aan. Zo zet ik deze op ‘screen’ dat wil zeggen dat de warme lucht via deze buizen naar de voorruit gaat. Ofwel zet je die op ‘car’ dat is dan de onderkant hier, dan komt er hier warme lucht uit. Wil je geen verwarming? Dan zet je de kraan dicht. Met dit systeem is het warm of koud. Het is het ene of het ander. Tussen de twee bestaat niet (lacht)
Een eenvoudig maar degelijk systeem dus, perfect voor deze Mini. Carl gaat in de volgende aflevering weer verder met de rally-replica en plaatst onder andere een extra ruitenwisservloeistofreservoir.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.