Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

HOE EEN COMPACT FIETSENREK MAKEN

Niet veel plaats in je garage om je fiets te stallen? Met dit klusidee heb je in een handomdraai een slimme oplossing!

Transciptie 

In deze aflevering van de Tip bouwen we een fietsrek. De basis voor deze klus is dit plan, waarop de afmetingen te lezen vallen. Een belangrijke maat is de dikte, hier 60 millimeter - de band moet er namelijk zeker tussen passen, maar mag ook niet te schuin komen te staan. Meet dus je fietsband op om te weten welke dikte je moet nemen.
Duid op een houten balk de lengte van de wandhouder aan. Je hebt twee lengtes nodig voor de zijkanten van de houder. Zaag af met de handzaag.
Plaats de planken nu met de diktekanten tegen elkaar langs de rand van een plank die als onderstuk moet dienen. Samen zullen deze stukken de wandhouder vormen. Meet de rest van de onderplank af. Hier is dat acht centimeter. Er moet dus aan beide kanten één centimeter overblijven om een correcte opening voor de fietsband te behouden, namelijk zes centimeter. Duid aan beide uiteindes van de onderste plank telkens één centimeter van de rand aan. Plaats de zijplanken erlangs en teken ook die af.
Duid nu aan waar je zult voorboren om de zijplanken vast te schroeven. De schroeven die hier gebruikt worden zijn 4 op 4,5 centimeter, dus boren we alle gaten voor met boor nummer vijf. Voorboren kan hier met een grotere diameter gebeuren omdat de schroeven geen grip moeten vinden in de zijplanken, maar wel in de tussenplank die er haaks tegen staat.
Voor de lijmverbinding gebruiken we D3-lijm. Breng die over de volledige lengte aan over de schroefgaten.
Schuur de kanten van de zijplanken eerst wat op. Zet de planken dan op hun plaats.
Schroef nu vast doorheen de voorgeboorde gaten. Zorg ervoor dat de planken mooi tegen elkaar aansluiten. Achteraf kun je opnieuw alles bijschuren.
Als je nu je fietswiel er eens tussen plaatst, zou hij mooi moeten passen.
Je hebt nu twee nieuwe latten van 580 millimeter nodig voor de wielhouder. Teken dus 58 centimeter af. Neem er dan de handzaag bij.
Maak meteen ook al het tussenschot waar het wiel later op zal rusten tussen de wielhouder. Meet daarvoor eerst van het uiteinde van de eerste zijplank naar het uiteinde van de andere zijplank. Op die afstand kun je een stuk van een lat afzagen.
Nu komt het erop aan om te bepalen waar je de wandhouder en de wielhouder aan elkaar zult bevestigen. Teken daarvoor vijf centimeter af op de wielhouder en duid op die lijn het midden van de breedte aan. Op die kruispunten boor je in.
Hier nemen we een boor van 7, dus een millimeter groter dan de M6-bouten die we gebruiken. De wielhouder mag straks namelijk niet volledig vast aan de wandhouder komen te zitten, maar moet nog kunnen bewegen.
Vervolgens teken je op beide zijwanden van de wandhouder een punt af op 90 mm hoogte en op 60 mm van de rand. Boor de gaten in met dezelfde boor.
In ieder gat plaats je een bout. Aan het uiteinde komt dan een rondel met daarop een moer. Draai de moer eerst lichtjes vast met de hand en span hem daarna verder aan met een moersleutel. Ook niet té hard natuurlijk, of je kunt de wielhouder niet meer opwaarts bewegen.
De wandhouder zullen we in de muur bevestigen met een plug van 8. Dus moet er ook een betonboor van 8 gebruikt worden. Het geheel komt daarna op deze manier in de muur te zitten.
Boor de gaten in de wandhouder. Zet hem al op zijn plaats tegen de muur en boor met de betonboor doorheen de gaten. Neem de houder weg en boor nu volledig door.
Klop de pluggen door de gaten in de wandhouder. Zet hem opnieuw tegen de muur. Sla nu de nagels door de pluggen. Zo is het wandgedeelte alvast bevestigd.
Het enige dat nu nog ontbreekt, is het tussenschot dat moet verhinderen dat de fiets naar achteren wegrolt. Daarvoor hadden we eerder al een plankje op maat gezaagd. Breng daarop lijm aan op de kopse kanten. Draai in de wielhouderlat al zachtjes een schroef in, zodat je hem kunt loslaten. Met de ene hand zul je namelijk het tussenschot moeten vasthouden, terwijl je met de andere hand vastschroeft. Door voor te boren maak je het jezelf gemakkelijker, want zo zullen de onderdelen beter opspannen.
Eenmaal dit gebeurd is, is je fietsrek af. Wanneer hij niet in gebruik is, klap je de wielhouder gewoon naar boven; zo zit hij compact weggeborgen. Nog meer van dit soort klussen zien? Je vindt ze allemaal terug op de website. En als je je inschrijft op het gratis online magazine, blijf je steeds op de hoogte van de laatste tv-klussen.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.