Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

HOE ZELF EEN HARDHOUTEN BRIEVENBUS MAKEN

We maken een brievenbus uit tropisch hardhout en steken er een blauwe steen in. Hoe we dit modern ontwerp precies maken? Je ziet het in deze video.

Transciptie 

00:00 – 00:13
Heb je nood aan een nieuwe brievenbus? Dan zie je nu hoe je precies een modern exemplaar maakt.

 

 


Wat heb je nodig om deze klus te doen? Je meet- en aftekengereedschap, en een aantal afstandsblokjes. We gaan deuvelverbindingen maken en om de boorpunten te bepalen gebruiken we nagels, een hamer en een tang. Natuurlijk hebben we de deuvels zelf ook nodig, en houtlijm om ze te verbinden. We nemen er ook een aantal deuvelstokken bij en om de gaten te boren, een schroefboormachine. Om de deuvelstokken op maat te maken, gebruik je een zaag.
00:59 – 01:06

 


We maken de brievenbus uit hardhouten timmerpanelen. Dat is niet enkel beter bestand tegen de weersomstandigheden, het ziet er nog mooi uit ook.
01:07 – 01:27

 


De deuvelverbindingen komen bovenaan, onderaan en in het midden. Bovenaan werken we in verstek. Daar plaats je je deuvels niet recht, maar schuin. Werk ook dichter tegen de binnenkant aan, dan kan je de deuvels dieper steken.
01:28 – 01:39

 


Sla wat nagels in op de plaats waar je straks gaat boren. Met een tang knip je dan het kopje er van af.
01:43 – 02:00

 


Duid nog eens aan welke delen tegen elkaar komen met dezelfde letter. Dan zet je de boorpunten over naar het andere deel. Je ziet dan dat er op de andere kant ook een punt komt te staan die je straks kan gebruiken als boorpunt.
02:01 – 02:13

 


De nageltjes mogen er dan terug uit en je kan dan beginnen te boren. Gebruik een boorstop. Die voorkomt dat je te diep in je hout boort en dat je dus door je hout gaat boren.
02:14 – 02:22

 


Zet de punt van je boor op de plek waar daarnet je nagel zat en boor tot je aan de boorstop komt.
02:24 – 02:28

 


Doe dat haaks op de zijde. Hier boor je dus onder een hoek van 45°.
02:30 – 02:47

 


De standaardmaat van deuvels die je in de winkel kan kopen is net te lang om in deze verstekverbinding te gebruiken. Gebruik hier daarom deuvelstokken. Dat zijn eigenlijk hele lange deuvels die je zelf op maat kan zagen. In dit geval doen we het op twee centimeter.
02:48 – 03:08

 


Steek de deuvels al eens op zijn plaats en pas het andere paneel er in. Eens dat in elkaar zit, bepaal je de positie van het middenste deel. Dat doe je aan de hand van de deur die er straks in komt te zitten. Zet er ook een aantal afstandsblokjes tussen. Moest de deur dan later zwellen, gaat ze niet knellen.
03:09 – 03:13

 


Zet het paneel op zijn plek en teken af waar het komt.
03:15 – 03:27

 


Op die plaats zet je de deuvels niet. Teken de helft, of ongeveer de helft, van de dikte van het paneel af en trek een lijn. Het is op die lijn dat de deuvels komen.
03:29 – 03:45

 


Ga weer volgens hetzelfde principe te werk. Klop een nageltje waar je een deuvel wil, breek het af met de tang en druk het paneel door. Zo heb je weer langs beide kanten een gaatje waar je je boorpunt op kan zetten.
03:46 – 03:55

 


Stel de boorstop hier anders in. Zorg ervoor dat je niet door de zijkant komt, dat je dus niet dieper boort dan de dikte van je paneel.
03:56 – 04:00

 


Duid ook nog eens aan welke delen overeen komen. Zo mis je straks zeker niet.
04:01 – 04:08

 


Dan kan je je boorpunt weer zetten op de plek waar daarnet nog een nageltje zat en kan je beginnen boren.
04:11 – 04:14

 


Onderaan maak je de verbinding volgens hetzelfde principe.
04:15 – 04:27

 


Zet de deuvels terug op zijn plek en stel de boorstop terug in. Dit keer enkele millimeter dieper dan de lengte van de deuvel. Zo geef je de houtlijm nog wat ruimte om uit te zetten.
04:29 – 04:39

 


Om de kopse kant te boren hebben we een mooie bankschroef die we kunnen gebruiken. Zet de boorpunt weer op de plek die je hebt overgezet en boor alle gaten.
04:42 – 04:45

 


Dat doe je langs beide zijdes van de planken.
04:50 – 04:58

 


Zet de brievenbus al eens droog in elkaar. Zo weet je zeker dat alle verbindingen kloppen.
05:01 – 05:05

 


Maar zonder houtlijm houden die verbindingen niet natuurlijk. Neem dus terug alles uit elkaar.
05:08 – 05:19

 


Straks gaan we alles klemmen met een spanband. Daarvoor maken we eerst een hulpstukje. We hebben daarvoor een blok hout nodig, een decoupeerzaag en een handzaag en meet en aftekengereedschap.
05:20 – 05:34

 


Neem een vierkante blok hout en teken de diagonalen af van je vierkant. Door het middelpunt trek je de parallellijnen. Die staan automatisch in het midden van de zijden.
05:36 – 05:44

 


Met een plank met een gaatje in en een nageltje in het midden maak je een simpele passer. Daarmee trek je dan een perfecte cirkel.
05:45 – 05:50

 


Teken in het midden nog een vierkant. Dat ga je straks uitzagen. Doe dat met je winkelhaak.
05:51 – 06:02

 


Begin met de ronde uit te zagen. Ronde vormen uitzagen doe je het best en het snelst met een decoupeerzaag. Het hoeft niet perfect rond te zijn. Dit hulpstuk dient enkel om de spanning te verdelen.
06:03 – 06:16

 


Met een handzaag zaag je dan de kleine blokjes in het midden uit. Zorg er hier wel voor dat je ze zo recht als mogelijk zaagt.
06:19 – 06:26

 


De vier stukken komen straks op de hoeken van de brievenbus te staan en gaan de spanning van de spanband beter verdelen.
06:28 – 06:50

 


Nu het hulpstuk af is, kan je beginnen lijmen. Doe wat lijm in het deuvelgat en op de plek waar twee planken elkaar raken. We gebruiken hier PU houtlijm. Die kan tegen alle weersomstandigheden, maar hij zet ook uit. Span dus straks alles goed op, anders gaat de lijm de verbindingen terug uit elkaar duwen.
06:51 – 06:56

 


Doordat je daarstraks de overeenkomstige delen hebt aangeduid, moet je nu gewoon een puzzel maken.
07:12 – 07:23

 


Alle delen zijn ingelijmd, maar het kan zijn dat de verbindingen nog niet perfect aansluiten. Neem daarom een houten blok en een hamer en klop alle verbindingen nog eens aan voor je alles opspant.
07:24 – 07:38

 


De voorkant van de brievenbus wordt gemaakt door een tegel. Maar die moet je ergens aan plakken natuurlijk. Neem daarom wat restjes timmerpanelen die je over hebt. Daar kan je dan straks de tegel oplijmen.
07:39 – 07:46

 


Bevestig ze ook met dezelfde houtlijm. Hier kan je wel gebruik maken van schroeven. Straks zie je die toch niet meer zitten.
07:47 – 07:55

 


De tegel bevestig je natuurlijk niet met houtlijm. Maak daarvoor gebruik van een montagekit voor buiten.
07:57 – 08:12

 


Opdat de tegel niet zou zakken, plak je onderaan ook nog een houtblokje. Dat blokje bevestig je niet helemaal onderaan te tegel, maar hou een beetje afstand van de onderkant. Ongeveer de dikte van je plaat.
08:13 – 08:18

 


Zet de tegel nu al op zijn plek. Je gaat namelijk alles klemmen en anders spant het straks te veel.
08:19 – 08:35

 


Zet de hulpblokjes die je net hebt gemaakt op de hoeken en span er een spanband rond. Span de band lichtjes op en breng de blokjes naar boven. Zo zitten ze in het midden en niet helemaal onderaan. Dan is het tijd om alles goed op te spannen.
08:36 – 08:40

 


Om de verbinding in het midden op te spannen zet je daar nog een extra lijmklem.
08:40 – 08:58

 


De onderkant van de brievenbus plaats je best niet zomaar op de grond. We plaatsen hem hier op een betonnen tegel. Het hout en de tegel verbind je met inox draadbouten. De tegel is net even groot als de onderkant van je brievenbus. En je wil de gaten op dezelfde plek natuurlijk. Span ze daarom samen en leg er een boorplank onder.
08:59 – 09:07

 


Heb je universele boren in huis, dan is het nu de moment om die te gebruiken. Die kunnen door hout en door steen boren.
09:10 – 09:23

 


Bepaal met een priem de plek waar je moet boren en met een universele boor boor je er zo door. Zorg wel dat je recht boort natuurlijk, anders gaat je brievenbus scheef komen te staan.
09:29 – 09:36

 


Die gaten boren, dat die je best voor je je brievenbus in elkaar steekt natuurlijk. Dat is een pak gemakkelijker.
09:38 – 09:49

 


Op de achterkant duid je nog eens aan welke delen overeen stemmen. Moest je dan bij het boren er enkele millimeter naast zitten, dan stemmen de gaten ten minste overeen.
09:50 – 10:07

 


Je moet de draadstangen natuurlijk nog op maat zagen. En dat doe je met de ijzerzaag. Draai eerst een bout op op de stang. Bij het zagen ga je immers de schroefdraad beschadigen. Als je er al een bout hebt opgedraaid, en je draait die er dan terug af, dan herstelt die schroefdraad zich weer.
10:11 – 10:24

 


Onderaan de tegel monteer je dan een borgmoer. Bovenaan monteer je er dan een vlootje op en een gewone schroef. Die zet de draadstang vast aan de tegel.
10:26 – 10:45

 


Draai de borgmoer aan. Zo komt die straks niet meer los. Ook bovenaan de tegel draai je de moer vast. Gebruik hier enkel inox onderdelen. Die roesten niet en zo gaat je brievenbus een leven lang meegaan. Zet de tegel even aan de kant. Je hebt hem straks pas nodig, bij het plaatsen.
10:46 – 10:50

 


Ondertussen is de houtlijm droog en kan je de spanband losmaken.
10:51 – 11:04

 


Tijdens het drogen is er wat houtlijm uit de verbindingen gekomen. Die kan je wegnemen met een beitel. Ga gewoon met een scherpe beitel langs de verbindingen en neem de overtollige houtlijm weg.
11:05 – 11:15

 


Voor je gaat afwerken, schuur je alles eens op. Breek ook de hoekjes van de verstekverbinding. Moest die niet mooi aansluiten, kan je dat door het op te schuren wegwerken.
11:20 – 11:50

 


De deur van de brievenbus is kleiner dan de box waar ze in gaat komen. Om er voor te zorgen dat er geen water tussen die spleten gaat komen, neem je nog wat resten van je timmerpanelen en bevestig je ze rond de plaats waar de timmerpanelen gaan komen. Dat doe je iets of wat naar binnen. Zo komt er geen slagregen tussen. Lijm ze vast en zet ze ook vast met schroeven. Door de druk van het aanschroeven gaat de lijm goed hechten.
11:51 – 12:05

 


Voor je de brievenbus afwerkt, verwijder je natuurlijk al het schuurstof. Onderaan de tegel bevestig je best nog even wat lijmklemmen ter ondersteuning. De montagekit droogt wat trager dan de houtlijm.
12:06 – 12:14

 


Je wil je hout schilderen, maar je tegel natuurlijk niet. Plak hem daarom af.
12:15 – 12:33

 


Dan kan je beginnen met afwerken. We kiezen hier voor een olie. Die voedt het hout en beschermt het tegen alle weersomstandigheden. De hoeken doe je met een borstel. Dat is het gemakkelijkste. Maar de grote vlakken kan je sneller en egaler afwerken met een rolletje.
12:40 – 12:45

 


Ook de deur mag je natuurlijk niet vergeten te olieën.
12:46 – 13:04

 


Eens de olie droog is, verwijder je de plakband rond tegel. De naden vul je nog eens op met een transparante silicone. Die zorgt er voor dat ergeen water binnen komt en die zie je ook amper, wat ook een voordeel is.
13:05 – 13:16

 


Met dezelfde transparante montagekit kan je ook het nummer bevestigen. Dat kan je kopen in de doe-het-zelf. Wij hadden een 3d printer staan en hebben het daarmee gemaakt.
13:20 – 13:29

 


In de bodem van de brievenbus boor je nog enkele gaatjes. Dat lijkt absurd, maar moest er nog wat water in de brievenbus komen, dan kan het ten minste weglopen.
13:30 – 13:44

 


De deur moet nog aan de brievenbus bevestigd worden. Daarvoor gebruik je enkele afstandsblokjes, inox scharnieren, een roestvrij stalen slotje en natuurlijk je schroefboormachine. Om het slotje te kunnen bevestigen, heb je nog een vlinderboor nodig.
13:45 – 13:58

 


Begin met de scharnieren aan de zijkant van je deur te bevestigen. Zowel de scharnieren als de schroeven zijn van roestvrij staal. Zo gaan ze niet roesten en gaat de brievenbus langer mee gaan.
14:03 – 14:35

 


Je moet ook nog een gat boren waar je slotje door moet komen. Dat doe je met de vlinderboor. Meet eerst af hoever het slot van de kant moet komen. Dat punt boor je dan door met je vlinderboor. Doe dat in twee keer. Boor tot je door de helft van de plaat bent, draai je plaat om en begin terug langs de andere kant. Doe dat om te vermijden dat de plank langs een kant zou afbrokkelen.
14:37 – 14:47

 


Eens het gat geboord is, kan je het slotje gewoon bevestigen met vier schroeven aan de achterkant van de deur. Vooraan werk je het nog af met een stuk meubelbeslag.
14:50 – 14:59

 


Aan de zijkant van de brievenbus bevestig je dan nog het ander deel van het slotje, het haakje waar het slot achter sluit.
15:00 – 15:18

 


Je moet de scharnieren ook nog aan de brievenbus bevestigen. Zet de deur op zijn plaats en teken af waar de scharnieren komen. Om het jezelf gemakkelijk te maken, boor je alles eens voor. Maak het dan vast met dezelfde inox schroeven.
15:24 – 15:31

 


Tijd om de brievenbus op zijn plaats te zetten. Daarvoor neem je natuurlijk eerst de oude brievenbus weg.
15:35 – 15:41

 


Ook de tegel waar hij opstond neem je weg. We hebben onze eigen tegel waar hij op gaat staan.
15:42 – 15:50

 


Onder die tegel lag stabilise. We gaan die niet wegnemen, maar we gaan er gewoon een nieuwe straatlaag opleggen.
15:51 – 16:05

 


Meng de stabilise met wat water en meng alles goed door elkaar. Zo krijg je een homogene, licht vochtige massa.

En wie komt daar net aan, de postbode natuurlijk.
16:11 – 16:19

 


Tijd om verder te doen. Leg een nieuwe laag stabilise op de plek waar de tegel komt.
16:20 – 16:33

 


Verdeel de stabilise over het oppervlak en stamp alles wat aan. Neem daarvoor simpelweg een reststuk hout en stamp er wat op.
16:33 – 16:45

 


Leg je betontegel er op en kijk hoe waterpas hij ligt. Klop hier en daar wat aan tot hij waterpas ligt.
16:46 – 16:56

 


Heb je nog wat stabilise over ? Leg het dan wat aan de zijkant. Zo gaat de brievenbus niet omvallen als de postbode er eens tegen rijdt met zijn fiets.
16:57 – 17:03

 


De bovenste bouten draai je los en neem een van de twee vlootjes weg. Zo kan je je brievenbus plaatsen.
17:04 – 17:20

 


Zijn de gaten wat nauw, dan moet je misschien met een rubberen hamer wat aankloppen. Controleer nog eens of de brievenbus waterpas staat. Moest dat niet het geval zijn, dan kan je de bouten nog aapassen onderaan tot ze waterpas staat.
17:22 – 17:30

 


Eens alles juist staat, draai je de bovenste borgmoer nog aan, zo kunnen ze de brievenbus niet meer meepakken.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

School TV

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.